Forum Sprzęt dla Dja i muza Strona Główna
RejestracjaSzukajFAQUżytkownicyGrupyGalerieZaloguj
Słowniczek

 
Odpowiedz do tematu    Forum Sprzęt dla Dja i muza Strona Główna » Słowniczek Dja Zobacz poprzedni temat
Zobacz następny temat
Słowniczek
Autor Wiadomość
RyjeX
Administrator
Administrator



Dołączył: 28 Maj 2006
Posty: 20
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5


Post Słowniczek
Pojedynczy CD Player (dyskotekowy)

Jest to specjalistyczny odtwarzacz CD, którego od domowych produktów odróżnia przede wszystkim możliwość kontroli tempa (pitch). W zależności od zaawansowania konstrukcji w dyskotekowym odtwarzaczu można znaleźć :

- pamięć wybranych miejsc na płycie i błyskawiczne ich przywoływanie,
- możliwość zapętlania,
- efekty,
- pamięć antywstrząsową,
- detekcję tempa,
- automatyczny mix,
- wygodną tarczę do kontroli najważniejszych parametrów.

Podwójny CD Player (dyskotekowy)

Cechuje się bardzo podobnym zestawem funkcji jak pojedyncze wersje, a główną różnicą (dla niektórych zaletą) jest fakt spójności w budowie (2 w 1) oraz w większości przypadków oddzielenie sekcji kontrolnej (kontroler) od kieszeni na płyty (baza).

Mikser

Jest to urządzenie, które przyjmuje dźwięk z wielu źródeł, w wewnątrz go obrabia, miksuje i wypuszcza jako jeden sygnał na zewnątrz czyli np. do wzmacniacza. Oto najważniejsze rzeczy jakimi cechują się miksery:

ilość kanałów – przeważnie od 2 do 5 (standardowo 2 – 3). Liczba kanałów mówi nam ile źródeł dźwięk może być kontrolowanych w tym samym czasie. W 99% przypadków każdy kanał może obsługiwać dźwięk z gramofonu i CD. Urządzenia te pod jeden kanał podpina się jednocześnie, ale to które będzie obsługiwane w danym momencie wybiera się przełącznikiem na panelu miksera. Każdy kanał posiada ponadto fader, a więc potencjometr wyciszający / zgłaśniający dźwięk na kanale. W zależności od modelu kanały posiadają dodatkowo takie potencjometry jak: equalizację, panoramę, wysterowanie, wysyłkę i powrót do procesora efektów, kille, efekty itp.

equalizacja kanałowa – umożliwia kontrole brzmienia każdego źródła dźwięku, najczęściej występują tu dwa lub trzy kontrolery (dół, środek, góra), tańsze miksery, oraz przeznaczone wyłącznie do skreczu nie posiadają kontroli środka. Niektóre modele mikserów posiadają funkcję kill, a więc kompletne wyciszanie brzmienia danego pasma.

equalizacja sumy – kontrola brzmienia wychodzącego miksu. Jest gorszą opcją niż equalizacja kanałowa, gdyż nie umożliwia kontroli poszczególnych źródeł. Oczywiście najlepiej jeśli mikser posiada jednocześnie equalizację kanałową i sumy.

wejście mikrofonowe – w zależności od miksera jest traktowane jako osobny kanał i może posiadać własną equalizację lub mikrofon obsługiwany jest przez jeden z głównych kanałów miksera. Np. oznaczenie 2+1 mówi nam, iż mikser dysponuje 2 kanałami głównymi i jednym mikrofonowym.

wyjście słuchawkowe – sekcja odsłuchu na słuchawkach powinna posiadać dwa kontrolery : głośność i panoramę między dwoma źródłami dźwięku.

wyjścia dźwięku - w dobrym mikserze powinny być dwa : na wzmacniacz i na odsłuch (standard gniazd: CHINCHE)

crossfader – główny i najczęściej używany potencjometr w mikserze, służy do miksowania ze sobą dźwięków. Na skrajnych wychyleniach odtwarza tylko jedno źródło, a im bliżej środka tym bardziej słyszalne będzie drugie źródło. Ustawienie suwaka po środku powoduje że dwa źródła odtwarzane są w tych samych proporcjach. Ze względu na pełnioną funkcję crossfader jest najczęściej psującym się elementem miksera. Wielu producentów prześciga się w konstruowaniu coraz to lepszych crossfaderów. Ich żywotność podaję się w liczbie cykli jakie mogą bezawaryjnie wykonać. Obecnie w zależności od klasy crossa przedział wynosi od 100 tysięcy do 4 milionów przebiegów.

wyświetlacz wysterowania LED – pokazuje jak wysterowany jest dany kanał, bądź suma – w prostych modelach podawane jest tylko wysterowanie sumy, w rozbudowanych sumy i kanałów jednocześnie.

Powyżej zamieściliśmy opis najważniejszych „składników” miksera. Pamiętajmy, że ze względu na zaawansowanie konstrukcji w mikserach możemy spotkać jeszcze takie funkcje jak choćby :

talkover – automatyczne wyciszanie podkładu w momencie użycia mikrofonu,

sampler – urządzenie nagrywające zadany fragment dźwięku umożliwiając jego odtworzenie w dowolnym momencie,

procesor efektów – różnego rodzaju efekty wpływające na dźwięk np. echo, filtry, zniekształcenia itp.,

licznik beatów BPM – mierzy i podaje na wyświetlaczu tempo utworu,

kontrola krzywej cięcia crossfadera i faderów – możliwość ustawiania w jaki sposób mają przenikać między sobą miksowane źródła.

Słuchawki

Oczywiście najlepsze to takie, które są kierowane stricte dla DJ-a. Przy wyborze słuchawek, oprócz oczywiście ceny, trzeba zwrócić uwagę przede wszystkim na :

- pasmo przenoszenia – im szersze tym lepiej,
- skuteczność – im więcej dB tym lepiej,
- konstrukcję – im wygodniejsza tym lepiej

Gramofon

W zależności od przeznaczenia, wyróżnia się wiele konstrukcji. Wspólną cechą wszystkich DJ gramofonów jest możliwość kontroli prędkości tzw. pitch oraz możliwość pracy 33 1/3 oraz 45 (czasem też 7Cool obrotów na minutę. Decydując się na gramofon musisz dokładnie zastanowić się do czego będzie Ci służył. Według nas wszystkie gramofony można podzielić na 3 główne grupy, w których cena determinuje przeznaczenie:

od 500 zł do 1000 zł – gramofony z napędem paskowym – świetnie nadają się do odsłuchu, w przypadku miksowania są dobrym wejściem dla DJ grających techniczną muzykę, a to dlatego, iż amatorów skreczu może nie zadowolić moc napędu,

od 1000 zł do 1500 zł – napęd bezpośredni otwiera szersze pole do popisu, gramofony z tej grupy kierowane są dla ludzi, którzy miksują w domowych warunkach, zabierając czasem swój sprzęt na większą niż jednopokojową imprezkę,

od 1500 zł i wyżej – gramofony wysokiej i najwyższej klasy, cechują się bardzo dobrymi parametrami i dużą wytrzymałością, kierowane są do wymagającej grupy odbiorców oraz jako wyposażenie klubów, im wyżej ponad 1500 zł tym lepiej

System

Pod tą nazwą kryje się system, który wraz z igłą umożliwia odczyt zapisanych informacji z winylowych rowków. W zależności od zastosowań a także wyglądu wyróżniamy systemy :

- krótkie - cięższe i brzydsze, aczkolwiek to kwestia gustu
- długie - lżejsze i ładniejsze, aczkolwiek...
- o szlifie sferycznym – lepsze trzymanie się ścieżki, gorsza reprodukcja
- o szlifie eliptycznym – gorsze trzymanie się ścieżki, lepsza reprodukcja

Slipmata

Jest to filcowa lub neoprenowa podkładka, którą nakłada się bezpośrednio na talerz gramofonu (nie na gumę, którą należy zdjąć). Na slipmatę kładzie się winyle – dzięki niej płyta dobrze ślizga się na talerzu i mniej go hamuje. Slipmaty są niezbędne – bez nich płyty zniszczyłyby się praktycznie po pierwszym użyciu!



Źródło - Gogle.pl


Post został pochwalony 0 razy
Nie 21:03, 28 Maj 2006 Zobacz profil autora
Juliet
Start
Start



Dołączył: 28 Maj 2006
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: LeGnIcA;)

Post
Oooooooojoojoj:D:DChcialam sobie slowniczek chociaż poczytać zeby coś zajarzyc ale tyle tego jest że mi sie odechcialo:D:DChociaż.....moze i przeczytam jeszcze:DVery Happy:DNieźle się rozpisaleśVery HappyA nie...[źrodlo-gogle]Very HappyVery HappyVery Happy<lol>


Post został pochwalony 0 razy
Nie 22:04, 28 Maj 2006 Zobacz profil autora
DJ.Cesar
Moderator
Moderator



Dołączył: 28 Maj 2006
Posty: 26
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wołomin

Post
to ja dam może swój słowniczek może będzie troche bardziej zwięzle i łatwiej koleżanka zrozumie Smile

AUTO CUE funkcja dzieki której odtwarzacz pomija cisze na poczatku utworu, punkt CUE zostaje automatycznie ustawiony w miejscu na poczatku, gdzie utwór osiagnie glosnosc -56dB


BEAT Uderzenie, ścieżka perkusyjna utworu.


BPM (ang. beats per minute) wartosc wyrazona cyfra okresla tempo utworu (liczbe uderzen na minute)


CUE (ang. wskazówka) podstawowy przycisk (obok Play/Pause) na kazdym dj'skim odtwarzaczu sluzy do 'zaznaczania' utworu tzn. klawiszami 'Search' lub , szukamy interesujacego nas fragmentu poczatkowego, naciskamy CUE i zostaje on zapamietany teraz klawiszem Play starujemy, a naciskajac CUE powracamy do zaznaczonego miejsca.


CROSS FADER najwazniejszy potencjometr suwakowy na mikserze, umozliwia plynna zmiane jednego utworu na drugi


DJ wedlug slownika wyrazów obcych disc jockey - osoba, która prowadzi i zapowiada program muzyki z plyt w radiu, przeplatajac go komentarzami (nie zwiazanymi z muzyka), zartami, reklama itp. Dzisiejszy za bardzo jednak odbiega od takowego opisu wiec postaram sie Wam przyblizyc jego wizerunek. Rodzaje D.J.'ów: DJ radiowy - taki jak z definicji powyzej DJ klubowy - taki, który upala muze w swojej knajpie czy jezdzi po imprezach np. house czy techno w rozne miejsca na ziemi i on zazwyczaj reprezentuje najwyzszy techniczny (czyt. miksuje, scratch'uje itd.) poziom. "Grajek weselny" - szumnie okreslajacym sie jako DJ chodz zapodaje muze nawet z kaseciaków, a pojecie miksowania pojmie dopiero po smierci ? Jan Kowalski - o calym temacie nie majacy zielonego pojecia, ale puszczal nagrania na imprezie imieninowej u Kowalskiego, po czym nazwal sie DJ'em i "zagral" jeszcze u "Cioci na imieninach" Wink Na to co reprezentuje dany DJ sklada sie bardzo wiele czynników, umiejetnosc miksowanie i caly warsztat "techniczny", fantazja (i pieniadze [synku]), feeling, wyczucie publiki, dostep do utworów, kontakty, sluch, wieeelkie poczucie rytmu, sprzet (z pustego i Salomon nie naleje) & many more...... Nie da sie miksowac (w pelni tego slowa znaczeniu) na ZADNYM domowym sprzecie. Jesli chodzi o CD to najtanszy 1CD to koszt min. 2000zl musisz miec dwa) .+ mikser min. 600 + sluchawki + kable + cos, do czego to mozna wszystko podlaczyc, czyli wzmacniacz i "paczki". Jesli komus przypadl do gustu winyl to najtanszy wzglednie logiczny sprzet to min. 1600 zl (musisz miec dwa) + reszta jak powyzej. To absolutne minimum, które i tak za chwile Cie nie zadowoli. Bedziesz musial kupic lepszy sprzet, a tu górnych pulapów cenowych juz nie ma, wszystko zalezy od Twojej "fantazji i pieniedzy synku" Wink Efekty, keyboardy, samplery, sequencery, beatcountery, wkladki, igly to tylko poczatek wyliczanki.


DŹWIĘK Zaburzenie falowe w ośr. sprężystym zdolne do wywołania wrażenia słuchowego, a także wrażenie słuchowe wywołane tym zjawiskiem; dź. stanowią zachodzące z odpowiednią częst. zmiany ciśnienia akust.; najniższa wartość ciśnienia akust. (przy częst. 1000 Hz) wykrywanego przez ucho ludzkie (tzw. próg słyszalności) wynosi średnio 20 Pa, 20 Pa — to próg bólu; źródłem dź. są ciała drgające i zawirowania powietrza; dla człowieka słyszalne są dź. w zakresie częst. 16 Hz–20 kHz; dź. o częst. mniejszych to infradźwięki, większych ultradźwięki, hiperdźwięki.


GAIN potencjometr na mikserze (zwany równiez TRIM - Pioneer) sluzacy do regulacji mocy danego kanalu


GRAMOFON [gr.], urządzenie do odtwarzania dźwięku z płyt gramofonowych; pierwsze g. (oprac. 1889 przez E. Berlinera) miały napęd mech., a dźwięki były emitowane przez tubę lub pudło rezonansowe; g. elektr. (z elektr. mechanizmem napędowym, adapterem i głośnikiem) rozpowszechniły się w latach 20. XX w., g. stereofoniczne — w końcu lat 50.


JOG Pokretlo róznej wielkosci znajdujace sie w odtwarzaczach CD ale nie tylko. Sluzy do plynnego przewijania utworu (wyszukiwania) [DENON], precyzyjnego ustawiania punktu CUE [Wiekszosc odtwarzaczy] oraz podczas odtwarzania muzyki moze pelnic funkcje PITCH BEND


KOREKTOR [łac.] (układ korekcyjny, equalizer), urządzenie przeznaczone do kształtowania charakterystyki transmisyjnej (np. częstotliwościowej) toru telekomunik. (np. fonicznego); zwykle stanowi zestaw filtrów elektr. sterowany komputerem lub mikroprocesorem.


MASTER TEMPO dodatkowy klawisz wspomagajacy prace Pitch'a jego wcisniecie powoduje zmiane predkosci utworu bez zmiany wysokosci tonacji


MIXER urzadzenie pozwalajace nakladac na siebie dwa lub wiecej utwory pochodzace z róznych zródel dzwieku


PITCH przewaznie jako potencjometr suwakowy sluzy do zmiany predkosci/tempa odtwarzanego utworu przewaznie w zakresie (+, -) 8%


PITCH BEND klawisze lub jedna z funkcji pokretla JOG sluzaca do chwilowej zmiany predkosci utworu (np. podgonienia utworu do drugiego)


SAMPLER pamiec najczesciej kilku lub kilkunastosekundowa sluzaca do zapisania singla lub kawalka utworu w celu pózniejszego odtworzenia


SAMPLING zmiana sygnalu dzwiekowego na postac cyfrowa; sampler wycina kawalek istniejacego juz materialu dzwiekowego i wmontowuje go w nowy utwór; samplowanie, czyli sklejanie gotowych fragmentów, stalo sie jedna z najwazniejszych technik w muzyce TECHNO


SCRATCHING (od ang. Scratch - "drapac") technika wydobywania dzwieku za pomoca gramofonu i czarnej plyty polegajaca na dowolnym przesuwaniu igly wzdluz lub w poprzek plyty, co powoduje deformacje nagranego dzwieku


STROBOSKOP lampa dajaca blyski swiatla z czestotliwoscia od 4 do 15 na sekunde, co powoduje wrazenie ukrywanego lub spowolnionego ruchu; wplywa takze na mózg czlowieka, ulatwiajac przejscie w stan transu


SYNTEZATOR elektroniczne urzadzenie do generowania dzwieku


Post został pochwalony 0 razy
Nie 22:08, 28 Maj 2006 Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:    
Odpowiedz do tematu    Forum Sprzęt dla Dja i muza Strona Główna » Słowniczek Dja Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do: 
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by Freestyle XL / Music Lyrics.
Regulamin